
Przeciwdziałanie, radzenie sobie w sytuacji wypalenia.
Nawet ciekawa praca, nawet dobrze płatna praca - w pewnym momencie - „wypala”. Myśl o pójściu do pracy przestaje cieszyć.
Wyzwania stojące przed pracownikami nie budzą entuzjazmu. Wyniki pracy zawierają więcej błędów, a czas poświęcony na wykonanie zadania staje się coraz dłuższy. Pracownicy zaczynają uskarżać się na stan zdrowia.
Zaczynają częściej chorować i częściej korzystają ze zwolnień lekarskich, nawet w sytuacji, gdy ich nieobecność w pracy narazić ich może na pogorszenie statusu.
Atmosfera w pracy zaczyna być pełna pomówień, plotek, złośliwości. A „wszyscy” skarżą się na zmęczenie, „nerwy”, przepracowanie.
W skrajnych wypadkach obserwuje się nastawienie roszczeniowe wobec pracodawcy i/lub agresję w stosunku do podwładnych.
Częstszymi stają się mniej zyskowne a zarazem zachowawcze decyzje, spada kreatywność w stosunku do podejmowanych zadań. Zdolność pracowników (i firmy) do adaptowania się do zmieniających się warunków rynkowych maleje.
Czym jest wypalenie? Czy jedynie kłopotem? Czy może nam w czymś pomagać?
A co najważniejsze: Jak zapobiegać wypaleniu i co robić, gdy jego symptomy zaczniemy odczuwać?
Jak zapobiegać wypaleniu członków zespołu i kadry kierowniczej?
Cel pracy:
- nabycie wiedzy niezbędnej do monitorowania przeciwdziałania i radzenia sobie z procesem wypalenia zawodowego.
- wypracowanie praktycznych umiejętności rozpoznawania i szybkiego reagowania na syndrom wypalenia u pracowników
- wzajemne, skuteczne motywowanie się przez pracowników w grupie
- wzrost efektywności i skuteczności pracy
Umiejętność przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu to szansa na dobrze, twórczo i z przyjemnością wykonywaną pracę bez kosztów zdrowotnych pracowników i zmniejszeniu potencjału organizacji.
Adresaci:
- osoby pełniące funkcje kierownicze
- pracownicy nastawieni na rozwój własnych kompetencji
Korzyści dla uczestników:
- wzrost zaufania i szacunku w zespole
- wypracowanie nowych nawyków funkcjonowania zespołu
- nauka technik redukcji stresu
- poprawa współpracy w zespołach
- wzmocnienie pozytywnych więzi między uczestnikami szkolenia
- praca nad postawami lojalności i zaufania uczestników szkolenia
- praktyczne użycie biofeedbacku
- materiały szkoleniowe (skrypt)
- certyfikaty dla uczestników
Metody pracy:
- praca warsztatowa
- prezentacje i instruktaże narzędziowe
- ćwiczenia indywidualne / grupowe
- analiza studiów przypadków
- rozwiązywanie zagadnień problemowych
- analiza dobrych praktyk
Warunki pracy:
- praca grupowa, pracujemy z maksymalnie 30 uczestnikami, optymalna grupa to między 9 a 15 osób
- czas pracy to 1 dzień szkoleniowy - 8 godzin (z dwoma przerwami)
- warsztaty stacjonarne, prowadzone w siedzibie firmy
Ramowy plan:
- prezentacja wybranych sytuacji
- prowadzących do wypalenia zawodowego
- analiza przykładowych sytuacji - co przyśpiesza, co spowalnia
- pojawienie się wypalenia zawodowego, czynnikipredestynujące (np. osobowość, rodzaj kultury zarządczej)
- psychologiczne podstawy wypalenia zawodowego
- narzędzia do monitorowania, profilaktyki i działań naprawczych
- techniki ochrony przed wypaleniem zawodowym
- metody radzenia sobie w sytuacji wypalenia zawodowego
- podsumowanie
Instytucja szkoleniowa wpisana do Rejestru Instytucji Szkoleniowych pod numerem: 2.02/00162/2019